2021. jan 15.

Egy pokoli edzésterv, pokoli időkre II.

írta: Royaliver
Egy pokoli edzésterv, pokoli időkre II.

Bruce-Lee-Quote

forrás: barbrothers2016.wordpress.com

Egy régi, kedves ismerősöm hívta fel nemrég a figyelmemet, hogy régebben kicsit mások voltak a blogbejegyzéseim. Pozitívabban írtam, szerethetőbben. Na, bumm! Tiszta haszon, hogy engem ez a legkevésbé sem tud izgatni! Inkább vagyok kíméletlenül őszinte, mint megalkuvó, de szerethető. Biztos más lenne a felállás, ha valamelyik sportszergyártó vagy táplálékkiegészítőket forgalmazó cég állna mögöttem. Akkor borzasztó óvatosan kellene fogalmaznom, miközben egy csomó szemetet kellene Rád tukmálnom. De mivel nem vagyok senkinek a zsebében, így nem is kell haszontalan dolgokat dicsérgetnem és őszintén kimondhatom azt, amikor valami szimplán szar. A legnagyobb lelki nyugalommal ekézhetem a teljességgel szükségtelen, lehetetlenül drága kiegészítőket, az élelmiszeripari szemeteket és a sportnak álcázott, de valójában felesleges időtöltéseket. Viszont ugyanezen okok miatt csakis valóban működő dolgokat dicsérek. Amikor ajánlok valamit azt azért teszem, mert az működik, akár étkezésről, akár edzésről legyen szó. Nyilván pont így nem fogok soha egy petákot sem keresni a blogommal, de ez már legyen az én bajom. A hitelességet amúgy sem lehet pénzen megvásárolni. És pontosan ezért is visszás számomra, amikor valamelyik rommá gyógyszerezett profi sportoló ajánlgat egészséges kiegészítőket és szívet szorítóan hálálkodik (nyilván jó pénzért) a gyártójának érte, miközben erősen valószínű, hogy az életben soha nem került az általa ajnározott termék közelébe sem. Amikor meg előjön egy ismert sportoló a szponzormentes valósággal, akkor mondandója rögtön borítja az amúgy rendkívül szaros bilit. Így járt például Német Pista (Hungarian Hammer) is, aki kíméletlenül őszintén fogalmazott meg amúgy nyilvánvaló igazságokat az izom-sporttal kapcsolatban és aki emiatt azonnal a támadások kereszttüzében találta magát.

Hitelesség, hiteltelenség témakörben meg kell említenem a szénhidrátcsökkentett kakaós csiga feltalálóját is, akiről én abszolút el tudom hinni, hogy falja is az általa forgalmazott (a sarki közértben árulttól semmiben nem különböző) dobozos joghurtot meg a többi élelemnek csúfolt ipari hulladékot. Persze nyilván akadnak sokan, akik számára ez a figura hiteles, különben nem pörögne így a kamu-kaja meg az ugri-bugri biznisze. És bizony olyanok is akadnak szép számmal, akik számára teljesen hiteltelen az amúgy egyre pocsékabb külsőt villantó egészség-guru és bunkóznak is vele minden létező platformon. Őket fenyegeti bírósággal meg milliós büntetéssel ez a szerencsétlen figura, mintha így visszaépíthetné a mára már erősen megtépázott hírnevét. Ő dolga. Különben most láttam, hogy kapható a honlapján "keto-kenyér" is!!! Úgy éljek, gőzöm nincs, hogy az meg mi a bánat! Valami olyan lehet, mint a nőnek maszkírozott srácok. Valami, valami teljesen más helyett....

Csontdaráló

forrás: port.hu

Nemrég hoztam nektek egy nagyszerű edzéstervet az "Egy pokoli edzésterv, pokoli időkre" című bejegyzésemben. Természetesen én nem az a fajta srác vagyok, aki csak úgy érdekességképpen pakolgat fel edzésterveket. Csak olyan programokat szoktam megosztani a blogomon, amit magam is kipróbáltam és aminek a hatásosságát személyesen megtapasztaltam. Állati ciki lenne egyébként, ha csak úgy a levegőbe írogatnék marhaságokat, mint a (hitelességükben erősen megkérdőjelezhető) a táplálékkiegészítők által pénzelt fitnesz-magazinok. Ezt a négy napos edzéstervet jelenleg már az ötödik hete használom, úgyhogy azért érdemben tudok nyilatkozni a program működéséről. Mióta elkezdtem, nagyjából heti 1 kg-al emelkedett a testsúlyom, ami kifejezetten nagyszerű eredménynek számít. Természetesen naivság lenne azt gondolni, hogy ez a növekedés kizárólag az izomzatomban történt. Hiába vagyok ennyire lelkes, magam is látom a tükörben, hogy fedettebb vagyok, de ezzel nincs semmi gond. Ha a célod az, hogy húst pakolj magadra, akkor annak mindenképpen hozadéka lesz a testzsír növekedése és az izmok vizesedése is. Az ideális alapvetően az lenne, ha fele-fele arányban jönne fel zsír és hús, bár nálam most még talán nagyobb arányban az izomzat fejlődik. Nem, nincs ebben semmi varázslat, nagyon is indokolható okai vannak ennek a folyamatnak. Először is a mostani testsúlyomnál voltam közel harminc kilóval nehezebb is. Nagyon sok időt töltöttem egykor kizárólag az izomzatom fejlesztésével, ami bár alapvetően egy hibás koncepció, de mindenképpen megalapozta a fizikumomat, még ha később tudatosan le is csökkentettem a súlyom. (Aztán még később ezt is rendesen túltoltam, de az már tényleg egy másik történet...). Az izommemória azonban nagyon is valóságos dolog. Könnyebb visszaszerezni egy elveszített izomzatot, mint először felépíteni egy arányos testet. Mivel nagyon sokáig leginkább az erő-, a technikai elemek és a robbanékonyság fejlesztése dominált az edzéseimben, így most az újfajta ingerekre kénytelen volt pozitívan reagálni a testem. 

 today

forrás: barbrothers2016.wordpress.com

Természetesen a gyors növekedés kérdésében ne hagyjuk ki az edzés legfontosabb kiegészítőjét, az alvást! Én ugyanis szeretek aludni. Szeretek sokat aludni! Ami azt illeti, állati sokat. Az elmúlt pár hétben meg még a szokásosnál is többet aludtam. Kaptam ugyanis három hét szabit (van ám életem...), amiben éjszakánként 10-11 óra alvás lett az alap. És erre még rápakoltam délutáni szunyókálásokat is. Szóval az elmúlt pár hétben igazából egy átlagos napon több időt töltöttem álomban, mint ébren. Hogy ez miért is fontos? Az izomzat növekedése alapvetően egy tesztoszteron nevű hormon jelenlétében történik. Ha nincs tesztoszteron, nincs izom sem. (Pontosan ezért nem tudnak a nők extrém módon izmot építeni, mindegy milyen módon edzenek.) A tesztoszteron a férfi nemi hormon, ami mélyálomban termelődik. (A tesztoszteron szerepéről nemsokára jelentkezek majd egy hosszabb cikkel, de ITT írtam már erről korábban.) Amikor valaki elmeséli nekem, hogy ő öt-hat óra alvással is tökéletesen elvan, az mindig rendesen meglep. Persze nyilván el lehet ilyen módon is tengődni, mert ugye "aki sokat alszik, az keveset él", de alapjában véve egy marhaság. A test alvás közben regenerálódik és épül. A gyors öregedés tuti receptje a rövid és rossz minőségű alvás. Tanulj meg aludni! A nap korán nyugszik, 8 órától meg kijárási tilalom is van, úgyhogy a körülmények adottak.

Arnold Schwarzenegger sleeping with a stuffed Panda bear. 1960's :  OldSchoolCool

forrás: reddit.com

De miért is kiemelten fontos, hogy mindenki életében legyenek időként kizárólag izomfejlesztő időszakok? Egy ember életében a 30 éves kor egy választóvonal. Ekkor beindul egy természetes leépülő folyamat, ami az izomzat folyamatos csökkenésével jár. Ennek a neve szarkopénia. A kor előrehaladtával így egyre fontosabbá válik, hogy ezt a folyamatot a lehető legjobban lelassítsuk és az izomzatunkat megőrizzük. Viszont ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy harminc felett az edzés kizárólag csak az izomfejlesztésről kell, hogy szóljon! Egyszerűen abban a képletben, ahol fizikumunk összegét nézzük a mindenféle fizikai képességeink tükrében, szükségessé válik megtalálni az egyensúlyt a különböző típusú edzésmódszerek között. És ennek a képletnek az egyik eleme az izomzat karbantartása kell, hogy legyen. Nem feltétlenül testépítőként kell gondolnunk az izomzatunkra, de minden életkorban oda kell figyelni a testpáncélunk gondos karbantartására.

bruce-lee-bar-brothers

forrás: barbrothers2016.wordpress.com

Személy szerint eleve hat hétre terveztem ezt a programot. Számomra a tél kizárólag erő- és izomfejlesztést célzó ultra-intenzív, edzőtáborszerű időszak és igyekszem ebből kihozni a maximumot. Ez a program már évek óta az edzésem része, kitűnően teljesít és imádom, ahogy átalakít. Most is hozta, amit kellett, de értelmetlen dolog lenne ha hagynám magam kiégni tőle. Viszont pár hét alatt szépen előkészíti a testemet a különböző erőelemekre történő visszaállásra. Úgyhogy lassan visszaveszek a relatíve magas ismétlésszámokból és most pár hét erőedzés fog következni. Aki hozzám hasonlóan az év elejét szereti a fizikuma alapozásának tekinteni, annak bátram ajánlom az "Egy pokoli edzésterv, pokoli időkre" edzőprogramot. A rengeteg minőségi ismétlésével és a gyakorlatok okosan felépített sorrendjével ez a program képes rövid idő alatt minőségi fizikumot építeni, és mindezt a mindenféle edzőtermi berendezések nélkül teszi. Köszönöm, hogy elolvastad a bejegyzésemet és remélem, hogy tudtam értékes tanácsokat adni! Ha tetszett és hasznosnak találtad a cikkemet, akkor nézz szét a blogom egyéb tartalmai között is még több, edzéssel, sztáredzéssel kapcsolatos információért a testedzek.blog.hu -n és kövess az Instagramon / @testedzek.blog.hu1 / is! Tarts velem idén is!

Szólj hozzá