2020. jan 05.

40 - 50 év között lenni. Élni és edzeni

írta: Royaliver
40 - 50 év között lenni. Élni és edzeni

Hát idén sem lettem fiatalabb. Nyugi! Te sem leszel. Senki sem. Rohannak az évek, én meg próbálok kétségbeesetten kapaszkodni minden homokszembe, ami pereg le a homokórámban. A kérdések pedig adottak. Meddig van értelme úgy edzeni, minta valami megmérettetésre készülnék? Mennyire facsarhatom ki a testem és mit érhetek még el? Mire kell figyelnem? Milyen mozgásformákat kell erőltetnem?

Képtalálat a következőre: „old gymnast man”

forrás: twitter.com

Nyilván a test öregszik. Lassul. Gyengül. Fárad. Mondjuk a Tiéd! Én ezekből semmit nem veszek észre. Pedig ebben a korban (sőt a legtöbb komolyan sportoló embernél, már jóval korábban)  azért előjönnek az évek,-/sport miatti elhasználódásból fakadó fájdalmak. A tönkrement váll, könyök, csípő, térd, vagy a gerinc. Aztán jön a duma, hogy a sport ezzel jár. Pedig nem. Ha évről-évre csak a sérüléseid száma növekszik, és,- / vagy folyamatosan növekszik a tested zsírtartalma, miközben folyamatosan csökken a teljesítményed, akkor valamit nem jól csinálsz. Én lekopogom, de semmim nem fáj. Nyilván időnként ezt -azt túlerőltetek. De a legsúlyosabb sérülésem is (nálam egy ez a bal alkaromnál történt egy felrántás során) pár hét alatt rendeződött. Mivel a gyakorlataim 90 %-ban a saját súlyommal történnek, nem nagyon félek, hogy attól, hogy a testem elhasználódik. 

Évekkel ezelőtt kiiktattam az életemből mindent élelmet ami cukrot, vagy búzát tartalmaz. Ezzel nagyjából meg is szűnt a felesleges testzsír kérdése. Nehéz volt? Igen. Szükséges? Mindenképp. A lehetőségeimhez képest próbálok egészségesen táplálkozni. Az alap a hús és a zöldségek. A tisztán növényi étrendről meg nem több a véleményem, mint hogy egy veszélyes emberkísérlet. Bárki megteheti, hogy nem fogyaszt húst, csak könyörgöm azt nem próbálja beadni, hogy ez valahol egészséges!

Szív,- és érrendszer: D-vitamin, K2 vitamin és állati zsírok nagy mennyiségben. És a mozgás? Kettlebellel végzett rendszeres szakítás teszt és sprintek. A hosszú, alacsony intenzitású mozgásformákat teljesen töröltem már évekkel ezelőtt. Vagy terhelem magam, vagy nem! De nem csinálok alibi edzéseket.

Ízületek. Próbálok minden, de minden gyakorlatot teljes mozgástartományban végezni. Ma a legtöbb tanács így szól: Ne nyújtsd ki teljesen a karod, a lábad, mert az ízületeid tönkremennek. Marhaság. Bele kell állni a mozdulatokba. A test úgy van kitalálva, hogy ki tudd nyújtani a végtagjaid. Minden más duma. És a legfontosabb: A gerinc. Annyira vagy idős, amennyire a gerinced. Mikor elkezd lecsökkenni a mozgástartománya, kezdheted elhinni, hogy öregedsz. Csavarni, tekerni, erősíteni kell. Híd, hídtartás, hídtartásban sétálás.

Képtalálat a következőre: „gymnast bridge man”

forrás: thesustainabletrainingmethod.com

Erősítés: Lehetőség szerint hanyagolom a súlyzókat és gépeket. A felsőtestre a nyújtó-korlát-gyűrű kombináció teljesen lefedi amire szükségem van. Lábra az egylábas guggolás egy kis plusz súllyal nagyon hamar ki tud ütni. Azért folyamatosan guggolok állványnál súllyal, de ezt nem alkalmazom napi szinten. Nem tartom szükségesnek.

 

Kapcsolódó kép

forrás: de.freepik.com

Tervek: 3 éve még azt sem tudtam, hogy kezdjem a kézállást. Ma már egész sokáig egyensúlyozom magam. Ez az egyik olyan gyakorlat amit nem lehet sürgetni. Frissen kell gyakorolni és lehetőleg minden egyes nap legalább 10 percet. Támaszmérleg: Borzasztó lassú a haladás. Nem gondolom, hogy kifog majd rajtam, de talán ennél a gyakorlatnál érzem, hogy későn kezdtem el vele foglalkozni. És a dinamikus gyakorlatok: Nem gondoltam soha, hogy nekem ugrálnom kellene a torna-eszközökön, pedig de. Sokkal gyorsabban veszíti el a test a dinamikus erejét a statikusnál, úgyhogy erőltetni kell!  A legfőbb cél tehát folyamatosan növelni az erőt, ügyességet és egyensúly érzéket. 

Kapcsolódó kép

forrás: modenatoday.it

És tudod mit? Nem érdekel a korom. Leszarom. Teszem amit szeretek. Mozgok. Erősödök. Fejlődök. Edzek, mert imádom! Edzek, mert ez vagyok. 

Szólj hozzá