2020. aug 18.

30/70. Étkezés és sport - vendégposzt Zoli barátomtól

írta: Royaliver
30/70. Étkezés és sport - vendégposzt Zoli barátomtól

Sziasztok! Kérlek fogadjátok nagy szeretettel Zoli barátom vendégposztját, amit remélem követ majd több is! Hozzám hasonlóan ő is hatalmas tisztelettel és szenvedéllyel viszonyul a testedzéshez és a mozgáshoz. Az Instagram-on @coachidi -ként találjátok meg, ahol évtizedekkel fiatalabb srácokat megszégyenítő erőelemeket láthattok tőle a folyamatosan frissülő videóiban. Kérésemre írta meg ezt a bemutatkozó bejegyzést, ahol megmutatja, hogyan lehet akarattal és odafigyeléssel olyan szálkássá válni, mint egy halraj. 

44 év. Helyesebben 44-szer kerültem meg a Napot. Mert a kor ennyit számít.

Habár amióta az eszemet tudom, sportolok, de a Nap megkerülésével ezt egyre tudatosabban, egyre hatékonyabban teszem. Általános iskolában atlétikával kezdtem. Sprint és ugrószámok. Megyei versenyek, ezüst érmek. Jól meg is utáltam a versenyzést. Aztán, hála a Jackie Chan filmeknek, a harcművészetek fele fordultam. Mindig is a Kung Fu érdekelt a legjobban, de azért sok mindenbe belekóstoltam. Karate, Ju Jitsu, Aikido, Taekwondo, Capoeira, Ökölvívás. De vagy a testem ellenkezett vagy a lelkem. Az egyik túl merev volt hozzá a másiknak túl merevek voltak a szabályok.

Szóval mindig is sportoltam, elhízva sosem voltam. A gimit 72 kilóval fejeztem be, és 30 évesen is feljött az érettségi öltönyöm tökéletesen. Na, ez pár éve már megváltozott, mert a hátamon a zakó szét akart szakadni, mióta 2013-ban ráakadtam egy YT videóra, amin egy színes bőrű fickó fizikát meghazudtoló gyakorlatokat végzett, nem mellesleg igazi radiátor hassal. Ha neki megy, akkor nekem miért ne menne? És amúgy is a radiátor hasú Hannibal King volt a példaképem a Blade III-ból. És Hannibal King útján megindultam én is.
viber_kep_2020-08-18_22-26-29.jpg

„Várom már a holnapot, mert napról napra jobb vagyok.”

7 év. 7-szer kerültem meg a napot azóta. Becsülettel edzek (nagyon komoly dolog az edzés számomra), a 7 év alatt egyszer volt egy 3 hónapos kihagyásom. Az első években el is kapott a gépszíj, túledzettem magam. Megismertem Shaun T T25 edzésmódszerét, amit 3 hónapig nyomtam. Meg is lett a gyümölcse, ráadásul életem legjobb súlyában voltam. 69 kg! (Azt nem árt tudni, hogy a 72 kilóm maximum kilengése egyszer volt 75 kiló, de akkor a szívem nyomott 3 napig és egy falatot sem tudtam enni, úgyhogy vissza is állt a 72 kg-ra három nap alatt.)
viber_kep_2020-08-18_22-26-33.jpg

viber_kep_2020-08-18_22-26-36.jpg

Az átlagos, de fiatalos kinézetet felváltotta egy szálkás, sportos külső.  Majdnem elégedett voltam magammal. Sajnos ez az alacsony testzsírszázalék 1-2 év alatt eltűnt.
viber_kep_2020-08-18_22-26-42.jpg

2017-ben kaptam egy álláslehetőséget street workout edzőként. Onnan kezdve az edzéseim még szigorúbbak és rendezettebbek lettek. Természetesen példát szerettem volna mutatni a vendégeimnek és megmutatni, hogy egy átlagos, 40 éves férfi is nézhet ki jól, sportolhat, nem kell elhízottan élnie. A kilóim nem változtak, még mindig 72 kg maradt. Viszont erősebb lettem, és az állóképességem sokkal jobb lett. Toló-, és húzóerőm nőtt, „vállasabb” lettem, és lement egy kis felesleg az úszógumimból is. 2019 nyarán a testzsírszázalékom 16.5 %-ra csökkent. Ez volt az eddigi legjobb eredményem. 14 kilogramm volt a „felesleg”, azonban én jól éreztem magam, annak ellenére, hogy az igazi „kockahas” még mindig váratott magára.
viber_kep_2020-08-18_22-26-52.jpg

viber_kep_2020-08-18_22-26-56.jpg

A 2020-as év elején az izom mellett feljött egy kis felesleg, amit a vírus kezdetére valamelyest ledolgoztam, de így is 79 kg voltam, ami számomra túl sok volt. Tudtam, hogy alacsonyabb CH bevitellel, egy kis odafigyeléssel le fogom dolgozni. Így fotókkal nekiláttam a vírus online edzéseinek. 
viber_kep_2020-08-18_22-27-01.jpg

viber_kep_2020-08-18_22-27-04.jpg

2020 .március 29.

Heti 6 online edzés, plusz heti 3 személyi edzés ismét meghozta a gyümölcsét, mert erősebb lettem, jobban ment minden alap- és technikai gyakorlat, de a testzsírszázalék nem nagyon változott.

Izmos, sportos…. De… Az a „de” volt mindig bennem is.

2020. június 7-én szokásosan a webet böngésztem ötletek után az edzéstervekhez, amikor egy érdekes cikket találtam a Hugh Jackman Farkas c. filmjéhez használt edzéstervhez. Kiírtam a lényeget, elmentettem a https://testedzek.blog.hu/ oldalt.

Aztán a következő napokon nézegettem a további cikkeket ezen az oldalon. Pár hét alatt végig is olvastam/jegyzeteltem/mentettem és a saját, valamint a vendégeim edzéseibe be is ültettem.

Kedves olvasó joggal kérdezheti, hogy mi a csudának mesélek én itt magamról. Csupán azért, hogy megismerd azt, hogy több mint 20 éven keresztül edzek. Sok edzőnél jártam. Rengeteg cikket olvastam. Folyamatosan próbálom az edzéseim megújítani, rémálmom, hogy olyan unalmas lesz egy edzésem, mint a konditeremben a súlyokkal csörgés és a shaker rázás. Egyszer próbáltam „kondizni”, de 12 perc után úgy meguntam, hogy hazamentem inkább.
Vidéki gyerek vagyok. Egyszerű, mint a karomon a létra tetoválás. Már évek óta én is minden edzésem lenyomom a vendégeimmel, külön magamnak edzés nincs. Szeretném, ha látnák, hogy ugyanazzal az edzéssel milyen eredményeket lehet elérni. Szeretem az egyszerűt és hatékonyat.

És akkor itt van ez a blog. Erősebb, gyorsabb, izmosabb. Elolvastam az összes bejegyzést, hozzászólást, elmentettem, jegyzeteltem. Roy hozzáállása a sporthoz szinte a tükörképem. Érthetően elmagyarázza a tudományos szöveget, átlagos userek számára felfoghatóan.
2020. június 18-án írtam Roy-nak az időszakos böjttel kapcsolatban. Üzenetváltások következtek, tanácsot kaptam és étkezési tervet a következő hetekre, valamint a makrók arányát is beállítottuk.
Ezek után nagyon szigorúan betartva a tanácsait, a kilóim naponta ellenőrizve jegyzeteltem a fogyásom. Kedves olvasónak megjegyzem, hogy mivel nem elsőéves diák vagyok, így rutinosan vezettem a comb, fenék, csípő, derék, mell, felkar méretem is. Szóval egy deka izom nem ment le, a karom ugyanannyi maradt, ahogy a mellkasom is, de a többi érték 1-3 cm-t változott.

Június 23-án, hétfőn kezdtem az IF-et. Ekkor 79 kiló voltam. 17,5 % testzsír (kb. 14 kg zsír).

1. hét 76.1 kg
2. hét 74.5 kg
3. hét 74.5 kg 13.5% testzsír (ez a legjobb értékem, amióta a táplálkozásra figyelek!)
4. hét 74 kg
5. hét 73.6 kg (ezen a héten új tervet kaptam)
6. hét 71.7 kg
7. hét 70.3 kg
8. hét 69.9 kg - A tervem a 69 kiló elérése volt. 8.7 % testzsírszázalék !!!
viber_kep_2020-08-18_22-27-08.jpg

viber_kep_2020-08-18_22-27-11.jpg

Ezt meg is kellett örökítenem.

Egy sort idéznék tőle, július 20-án az IF-ről beszélgettünk:
„Én 4 hétig szoktam alkalmazni és BŐVEN 10%!!! alá kerül a testzsír százalékom! EZT NEKED IS GARANTÁLOM.”
Bevallom, hogy akkor nem hittem, hogy nekem is sikerülhet, de bíztam Roy-ban. Megszolgálta a bizalmam. Jelenleg a diéta/IF tovább folytatódik, de 69-70 kg között szeretnék maradni.

Végezetül mindenképp említést tennék arról, hogy a blog olvasásával sok újabb információt szereztem, ami nagyon hasznosnak bizonyult számomra, valamint az edzéseimbe is be tudtam építeni őket. Ezek a változások, amelyek az Erősebb, gyorsabb, izmosabb blog alapján történtek velem, egy sor más változást is hoztak. Egymást generálták. Igyekszem mindet felsorolni és összeszedni.

  1. IF azaz Intermittent Fasting (időszakos böjt) segítségével 79 kilogrammról 69 kilogrammra lefogytam (79-80 között voltam, most 69-70 kg között, napszaktól, edzéstől függően).
  2. Blokk edzés. 7 éve street workoutozom. Vannak gyakorlatok, amik gyorsan (3 hónap), vannak amelyek lassabban (3 év) megjöttek. A vállam a leggyengébb láncszem, de a blokk edzéstervvel (kézenállásban nyomás) sikerült 4 hét alatt sokkal nagyobb erőt elérnem, amellett hogy kiléptem a szokásos edzés körforgásból. Mindezek mellett a húzóerőm is jelentősen növekedett: utolsó edzésemen 55 kilóval húzódzkodtam, 69 kg-os testsúly mellett!
  3. Edzéstervek. A bejegyzések között pár híresebb színész felkészítő edzéstervéből kimazsolázva változatosabb és hatékonyabb edzéseket állítottam össze saját magam és vendégeim számára.
  4. Táplálékkiegészítők: Ezekről rengeteget tudunk olvasni az interneten. Csak ugye azt kell eldöntenünk, hogy melyek igazak, és melyik kiegészítőt használhatjuk. Ebben a témában is kaptam megfelelő segítséget, információt, ami a pénztárcámnak is jót tesz.

És amiket ezek az információk generáltak:

Az IF és Roy által lefogytam 10 kilót, azaz több mint 12 %-ot. Edzésről edzésre egy-egy gyakorlat során éreztem, hogy egy évek óta végzett gyakorlat mennyivel könnyebben megy. Például a mellső függőmérleg olyan 6 másodperc volt eddig. 4 éve változatlan. Két hete már 14 másodperces videóm van róla. Ugye, amikor leülsz és fekve nyomsz, akkor mindegy, hogy 10 vagy 20 % a testeden a zsír. De amikor a fizika miatt az a plusz 10 kiló zsír az egykarú emelő által sokszorosára növekszik, akkor bizony nagyon fontos minden deka, nemhogy kiló!
Így történt meg az is, hogy a blokk edzésben emlegetett egykezes húzódzkodás már az edzésem alapgyakorlata és nem csak „gyúrunk rá” és majd egyszer menni fog.
-10 kiló, 8.7% testzsír, 69 kilogramm. Ahogy egy fiatal vendégem mondta:
„Anya, Zoli bácsi hasán több a kocka, mint egy tábla csokin!”

Nekem egy álmom valósult meg. Őszintén mondhatom, hogy megváltoztatta az életem. Megerősített, önbizalmat adott, újabb kihívások elé állított, és a kihívásokat teljesítettem.

Egyszerű gyerek vagyok. Kicsi a szókincsem. Remélem, hogy egyszer kezet rázhatok mindezért cserébe.

K. Zoltán

 

Szólj hozzá