2020. sze 26.

Helyzetjelentés. Célok és tervek a közeljövőre nézve

írta: Royaliver
Helyzetjelentés. Célok és tervek a közeljövőre nézve

aktualis2.png
Nos, két hete betöltöttem a 43. életévemet. Hát igen! Ami huszonévesen egy szuper esemény volt, az negyven felett már nem egy népünnepély. De hát ez van! Különben meg ne izgulj! Te is leszel ennyi és te sem leszel boldogabb tőle. Na, de hol is tartok most? Nagyjából másfél éve kezdtem el bejegyzéseket írni a blog.hu felületén és úgy két és fél éve váltottam életmódot. A bloggal kapcsolatban nem igazán lehet panaszom az olvasottságra, még akkor sem, ha sokszor elég hullámzó az olvasók száma. Az indulás óta a bejegyzéseim több, mint 300 000 megtekintést értek el és nagyjából napi 80-100 ember böngészi a korábbi cikkeimet is. Megosztottam a gondolataimat edzésmódszerekről, táplálkozásról, az emberi testről és az élethosszig megőrizhető egészségről is. Nem árultam zsákbamacskát, így azokat a dolgokat írtam le, melyeket magam is használok, és amely módszerek megbízhatóságát magamon is teszteltem. Sok támogatást kaptam az olvasóktól, de sok támadást is. A támogatóknak továbbra is köszönöm a belém vetett hitét, a támadók meg időközben eltűntek az oldalamról... nem mintha különösebben hiányoznának amúgy... Velük kapcsolatban mindig is azt gondoltam, hogy ők azok akik képtelenek egy számukra eltérő perspektívából szemlélni a dolgokat és vagy támadtak, vagy strucc-politikát folytatva elrejtőztek a számukra kényelmetlen témák elől. És ugyan mindig lehet homokba dugni a fejeket, de ettől még a kenyér méreg marad, a vegetarianizmus tévút, a kocogás meg egy szörnyen rossz módja a fogyásnak. A flabélos továbbra is időpocséklás, míg a zumba zenés pótlék a valódi sport helyett. Többször leírtam, hogy zsírégetés igazából csak a disznóölésen fordul elő, viszont a zsírból fogyás egy táplálkozási kérdés. A szórakoztató hobbisportok (mint pl. a labdajátékok) meg minden élvezetük ellenére kevesek ahhoz, hogy csupán ezek gyakorlásával egy kiváló fizikumot hozz létre. És bár ma már (hiába nem merik még mindig sokan elhinni) megdönthetetlen bizonyítékok vannak arra, hogy szervezetünk alapvetően az állati eredetű élelmiszerektől működik optimálisan, viszont ettől még a virsli, a parizer, a felvágottak és egyéb húsipari förmedvények még messze nem váltak emberi fogyasztásra alkalmas élelmiszerekké. Nem akarom magamat többnek feltüntetni, mint ami vagyok. Én is kenyéren éltem, és én sem voltam más, mint a nagy többség. Mire elértem a negyvenet a vérnyomásom az egekben volt és közelítettem súlyban egy vágósertés súlyát, hiába végeztem nehéz súlyzós edzést heti 4 alkalommal. De ekkor úgy éreztem, hogy idő van, és a mozgásomat is, és a táplálkozásomat is megváltoztattam. Mint a lenti kép is mutatja, hát messziről jöttem vissza...
viber_kep_2020-04-21_18-11-56.jpg

 A képen én szereplek jóféle kajákkal, masszívan elhízva.

Na, de akkor vissza a jelenbe! Az edzéseimet folyamatosan ciklizáltam korábban is, és fogom tenni a jövőben is. Most viszont eljött az ideje, hogy változtassak a szokásos metódusomon. Eddig a téli időszak volt a súlyzós edzésé, és tavasztól őszig foglalkoztam saját testsúlyos edzéssel, amit kettlebelles gyakorlatokkal egészítettem ki. Viszont rá kellett jönnöm, hogy hiába pumpálgatom 4-5 hónapig a vasat, sajnos az egyáltalán nem ad hozzá a saját testsúlyos erőhöz. Sőt! Nekem úgy tűnik, hogy a téli időszak után 1,5 - 2 hónap idő, mire újra játékba tudok kerülni. Viszont így meg soha nem fogok tudni előre lépni a calisthenics erőelemekben, és csak a helyben toporgás marad. Ezen a télen gyakorlatilag elhagyom a normál súlyzós edzést és csak a saját testsúlyos erőedzést fogom ciklizálni erőállóképességi edzéssel. Az erőedzés fejlesztésének legjobb módja, hogy maximum közeli terhelést adunk a testnek (gyakorlatilag az idegrendszernek) a lehető leggyakrabban úgy, hogy közben ne merítsük ki magát testet. Mivel irodai dolgozóként tengetem a mindennapjaimat és mivel délig amúgy sem eszek, így meg tudom tenni azt minden nap, hogy délelőttönként, óránként 5-7 perc időt erőelemekkel töltök. Falnál végzek egykezes kézenállást és kézenállásban végzek nyomásokat. A talajon tartom magam könnyített támaszmérleg tartásban, és hozzá még fél lábon végzek lassú guggolásokat. Így naponta 30-35 perc tiszta erőedzésem van, amihez még hozzájön heti 4x1 óra kültéri edzés is.

Top 30 Planche GIFs | Find the best GIF on Gfycat

forrás: gfycat.com

Ráadásul rászoktam, hogy nem simán felállok az irodai székemből, hanem az asztalra támaszkodva feltolom magamat. Egy-egy irodai munkanap végére szakad le az összes karom! A fejlődésemről rendszeresen be fogok számolni itt a blogon, az Instagramon meg folyamatosan teszek ki videókat az edzéseimről. Remélem követed?! Hiszem, hogy az a test, ami folyamatos fejlődésre van késztetve, egyszerűen kénytelen fejlődni, mert nincs más lehetősége! Még a 44. születésnapom előtt szeretnék szabályos támaszmérleget - és egy kézzel végrehajtott húzódzkodásokat végrehajtani. A kézenállásom is hagy némi kivetnivalót maga után. Egyre több ideig meg tudok állni és nyugodtan el is sétálgatok a kezeimen, de a tartásom még nem tiszta. Sokan nem mernek olyan gyakorlatba belekezdeni, aminek a végrehajtásától félnek, mert "majd mit szólnak mások". Én egy kövér negyvenes voltam, amikor először letettem a fűre a tenyeremet és akik akkor láttak, egyszerűen kiröhögték a próbálkozásomat. Ma meg kézenállásban megyek át a folyosón a kávémért... A szívem és a vérkeringésem egészségéért nem nagyon végeztem edzést az utóbbi időben, bevallom ezt a fajta mozgást hanyagoltam. De már leporoltam a kettlebelljeimet és minden edzésen velem vannak. A szív erejéért való küzdelemben a bellel végzett szakítás a legjobb, amit tehetsz. Az edzés végén végrehajtott 5 perces szakítás teszt meg bárkiből androidot képes csinálni.

Kettlebell Snatch - Kettlebell Central

forrás: kettlebellcentral.com

Táplálkozás: Az év elején váltottam egy alacsony szénhidrátos táplálkozásról egy gyakorlatilag zéró szénhidrátos táplálkozásra. Ennek a lényege dióhéjban annyi volt, hogy a test anyagcsere folyamatát glikolízisről átállítottam ketózisra, ami gyakorlatilag egy zsír felhasználású, zsírégető folyamat, egy felsőbbrendű anyagcsere állapot. A hosszú és egészséges élet is arról szól, hogy minél több időt töltsünk ketózisos állapotban. De az élet sajnos nem ennyire egyszerű. Az utóbbi időben észrevettem, hogy elég jelentős mennyiségű izmot veszítettem és közben még valami kevéske zsír is feljött. A zsír tényleg minimális, nem is nagyon törődök vele, de az izomveszteség miatt finomhangolni vagyok kénytelen a paleo-ketogén étrendemet. Nem lehet ugyanis a természetet folyamatosan átverni. Egyszerűen nem lehet valaki az év minden napján ketózisban. Nem lehet folyamatos zsírégetésre kényszeríteni a testet. Nem lehet senki egész évben kalóriadeficitben. Az emberi test érzékeli a hosszan fenntartott alacsony testzsírt és egyszerűen egy idő után mindent meg fog tenni azért, hogy legalább valamennyi zsírt tartalékoljon, felhalmozzon. Mivel én erre nem adtam neki lehetőséget, így egyszerűen elkezdett a testem izmot bontani és zsírt raktározni.

Skinny Fat Bastard- Austin Powers GIF | Gfycat

forrás: gfycat.com

Sokan a képzett szakemberek közül sincsenek tisztában az inzulin teljes szerepével. Azt ugyan sokan tudják, hogy az inzulin glükózt szállít a sejtekbe, de azt már kevesebben, hogy működése része az is, hogy glükózt szállítson ki a sejtekből. És mivel a test maga is előállít szénhidrátot, így ez a minimális mennyiségű szénhidrát is inzulin előállítására késztette a hasnyálmirigyemet, ami így már ellenem kezdett dolgozni. 6-8 ketózisban eltöltött hónap után egész egyszerűen szükségszerű időnként kilépni ebből az állapotból. Két megoldás közül lehet választani:

1. Ciklikus ketogén étrend, ami 5 nap ketózis után 2 nap glikolízist jelent. Hétfőtől-péntekig nulla szénhidrát, alacsony fehérje és magas zsír bevitel, míg a hétvégén nulla zsír, magas fehérje és magas szénhidrát. Így a test fellélegzik és normalizálódik az izomépítés és a zsírbontás.

2. 4 nap ketózis után 1 nap glikolízis, majd 1 nap teljes böjt. Így könnyebb visszaváltani glikolízis után ketózisba és a böjttel töltött nap alatt megemelkedett növekedési hormon miatt a további izombontás miatt sem kell aggódnom.

Az biztos, hogy nehéz a kérdés! Egyelőre az év hátralevő részében valószínűleg az 1. pontot választom, majd tavasszal a 2-est és nyárra visszaállok a teljes ketózisra. A szénhidrát bevitelét fehér rizsből oldom meg, ami sok rossz közül talán a legjobb megoldás, tekintve, hogy a gabonákra jellemző káros fehérjéket (mint pl. a glutén) nem tartalmazza. Jelenleg is egy 4 órás étkezési időablakot alkalmazok, amit egy 20 órás evésmentes időszak vált. És igen, ez a megoldás most nálam tökéletesen működik. A súlyom elkezdett emelkedni, miközben a testem újra zsírt éget, az erőm növekszik és egyszerűen jobban érzem magam.

Remélem, hogy  most is hasznosnak találtad a cikkemet és továbbra is maradsz az olvasóm! Ha tetszett, nézz szét a bejegyzéseim között még több, edzéssel, sztáredzéssel kapcsolatos információért a testedzek.blog.hu -n és kövess az Instagramon is!

 

 

 

Szólj hozzá