2020. feb 26.

Edzés egy edzőtárssal. Előnyök és hátrányok

írta: Royaliver
Edzés egy edzőtárssal. Előnyök és hátrányok

forrás: pankracio.com

Láttam egyszer egy képet a Facebook-on. Arnold Schwarzenegger volt rajta és egy kérdés: "Ha választhatnál, hogy egy éjszakát a világ legjobb nőjével töltesz vagy egyszer együtt edzhetsz Arnolddal....akkor aznap melyik testrészre gyúrnátok?" Mikor valaki Arnold Schwarzenegger edzéséről beszél, akkor Franco Colombu edzéséről is beszél. Arnold és Franco. Edzőtársak és örök barátok. Ők testesítik meg azt, amit mindenki ért az edzőtárson. Ha nézed őket régi felvételeken, szinte látszik, hogy egy rugóra jár az agyuk. Azonban az edzőtárs szerepe nem mindig egyértelmű. Szükséges? Hogy érdemes edzeni: Egyedül vagy párban? Van-e bármi előnye az egyiknek a másikkal szemeben? Na, járjuk ezt körbe!

Képtalálatok a következőre: workout partner gif

forrás: giphy.com

Az elmúlt három évtizedben nagyon sokféle emberrel edzettem együtt. Voltak akikkel éveken át, voltak akikkel csak néhány hónapig. Aztán jellemzően az élet néha-néha odasodor melléd valakit, akivel egy-egy alkalmat leszámítva soha többé nem edzel újra. És ott van, amikor egyedül nyomod. Jellemzően az edzésben is igaz, hogy két ember jól tud egymással edzeni, de három már tömeg. A csoportos edzéseken már teljesen más dinamika működik. Ezt a részét nem is boncolgatnám.

Képtalálatok a következőre: workoutpartner gif

forrás: shefit.com

Nézzük először az edzőtársat. Milyen a jó edzőtárs? Jellemzően az a jó, ha jó barátok is vagytok. Ha hasonló erőszinten álltok. Ha a közös edzés, az közös edzés és nem csak egyszerre vagytok egy helyen. Nincs annál demotiválóbb, amikor valaki dupla annyi súlyt mozgat, mint te vagy évekkel előtted jár egy mozdulatban, esetleg csak simán duplája az állóképessége a tiédnek. Mindkettőtöknek egy kínlódás lesz az edzés. Az a jó, ha tudjátok egymást motiválni. Kívülről nézve a társad megláthat olyan hibát a mozgásodban, amit magad csak sokára, esetleg soha nem fedeznél fel. Leállíthat, amikor a mozgásod minősége elkezd szétesni. Azt hiszem, az évek során egy olyan edzőtársam volt, akivel hosszabb ideig tervezhetően tudtam együtt edzeni. Zsolt évekig öklözött és sok olyan dolgot behozott az edzésembe, amivel korábban egyáltalán nem foglalkoztam. A tanácsára kezdtem el használni az ugrálókötelet. Ma már szinte elképzelhetetlen, hogy az edzésemet, ne 20-25 perc alacsony intenzitású tekeréssel kezdjem. Tréningjeinken jellemzően kettlebelleztünk, edzőparkban edzettünk és ha úgy volt konditermet iktattunk be. Bár mindkettőnknek volt a másiktól független edzése, a közös edzések minden héten be voltak tervezve. Mínusz tíz fokban is kint dobáltuk a bellt, és szakadó esőben is húzódzkodtunk. Az edzés mindenek felett. Ez mindenképp az edzőtárs mellett szól.

Képtalálatok a következőre: workoutpartner gif

forrás: zukoon.com

Viszont ne gondold, hogy egyedül nem lehet edzeni! Sőt! Először is soha ne feledd el: Valahol mindnyájan egyedül vagyunk! Magadért Te tartozol felelősséggel! Senki nem fog helyetted edzeni! A testedet is igazán csak te ismered. Nem biztos, hogy szükséged van rá, hogy valaki azt mondja neked "Még egy ismétlést'". És vannak napok, amikor a tested figyelmeztet, hogy "Ma ne!". Olyankor is jobb hallgatni rá. 
Jellemzően a barátnőm ott van velem a legtöbb edzésemen. Csinálja a programját és szépen fejlődik, erősödik. És panaszkodik, hogy olyankor alig szólok hozzá. És tudom, hogy igaza van. Mert bár mindennél jobban szeretem, de ő nem edzőtárs. Ott van, látom és boldog vagyok, hogy a közelemben van. De amikor edzek, akkor már én nem vagyok "ott". Belépek a saját világomba és kizárok minden mást. Az sem érdekel, ha bomba robban mellettem. Ha edzek senki és semmi nem érdekel igazából. Hisz olyankor csak az edzés számít. Versenyben vagyok önmagam ellen. És le akarom győzni magamat. Hogy jobb legyek, mint tegnap voltam. Ha edzek, minden megszűnik. Csak magamra figyelek. Nem gondolkodok. Kiszűröm a külvilágot. 

Képtalálatok a következőre: workout gif

forrás: giphy.com

Könnyen lehet, hogy egy adott nap a tested akar még plusz tréninget és simán benned van még 10-15 percnyi ajándék terhelés. Ilyenkor csak nyomod tovább, mert ha megtanulsz hallgatni a testedre, tudni fogod, hogy soha nem fog becsapni. Az edzőtárs meg lehet, hogy már befejezné aznapra az edzését és egyszerűen kibillent Téged az egyensúlyodból. Szétrombolja a koncentrációdat. És akaratlanul, de nullázza az aznapi edzésedet.
Én alapvetően egy dumagép vagyok. Ömlenek belőlem a viccek és a legtöbb ember számára érdektelen adatok. (Tényleg! Tudtad, hogy a 24 óra alatt végzett húzódzkodás Guinness rekordja 5050 darab?) De ha edzek, akkor nem vagyok vicces. Nem ugratlak. Nem is szeretek edzés közben beszélgetni. Idegesít is, ha beszélnek hozzám. (Ha tudsz beszélni, nem nyomod elég keményen!!!). Az edzéseim előtt már egy órával szeretek mentálisan ráhangolódni az aznapi programra. Nem érdekel, hogy kinek mi a nyűgje-baja. Legyünk őszinték: Ha edzek simán bunkó vagyok. De megvan rá az okom. Mivel ilyenkor egy másfajta lelkiállapotban vagyok, egyfajta csőlátás alakul ki. Ha ez a koncentráció szétesik, az már nem igazi edzés. Ott vagyok, mozgok, de megszűnik az az egyfajta meditatív állapot.

Képtalálatok a következőre: crossfit gif

forrás: giphy.com

És mi a helyzet Veled? Egyedül edzel vagy van edzőpartnered? Várom a hozzászólásokat a témában! Mondd el a véleményedet! Írd meg kérlek kommentben, hogy szeretsz edzeni! Remélem hasznosnak találtad a cikkemet! Ha tetszett, nézz szét a bejegyzéseim között még több, edzéssel, sztáredzéssel kapcsolatos információért a testedzek.blog.hu -n és kövess az Instagramon is!

 

Szólj hozzá